Sunday, March 1, 2009

Surah Al-Baqarah : 255

بسم الله الرّحمن الرّحيم

(اللّهُ لآَإِلَهَ إِلاَّهُوَ )


(اللهُ لآإِلَهَ إِلاَّهُوَ)"Allah tidak ada Tuhan (yang berhak di ibadahi) melainkan Dia"yang demikian itu memberitahu, bahawasanya Allah lah yang Tunggal dalam uluhiyahNya bagi seluruh makhlukNya.

(الْحَيُّ الْقَيُّومُ)


(الْحَيُّ الْقَيُّومُ)" yang Maha Hidup kekal lagi terus menerus mengurus makhlukNya" maksudnya yang hidup kekal dan tidak akan mati selama-lamanya, yang mengendalikan semua yang ada. Dengan yang demikian, semua yang ada di dunia ini sangat memerlukanNya, sedangkan Dia sama sekali tidak memerlukan mereka, tidak akan tegak semua itu tanpa ada perintahNya, yakni bumi dan langit serta isinya ada dengan kehendakNya.
لاَتَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَنَوْمُ


(لاَتَأْ خُذُهُ سِنَةٌ وَلاَنَوْمُُ)" Tidak mengantuk dan tidak pula tidur" iaitu suci dari sifat kekurangan, kelengahan dan kelalaian dalam mengurus makhlukNya. Bahkan Dia sentiasa mengatur, mengurus dan memperhati apa yang dikerjakan oleh setiap hamba-hambaNya. Dan Dia sentiasa menyaksikan segala sesuatu, tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi dariNya. Dia tidak dikuasai oleh mengantuk dan juga tidak tidur .



(لَهُ مَافِي السَّمَاوَاتِ وَمَافِي الأَرْض)

(لَهُ مَافِي السَّمَاوَاتِ وَمَافِي الأَرْضِ)" Kepunyaan Nya apa yang ada di langit dan di bumi."Yakni Allah menyatakan bahawa semua makhluk ini adalah hamba Nya dan berada di dalam kerajaan Nya, dengan kehendak Nya dan juga kekuasaan-Nya.



(مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلاَّبِإِذْنِهِ)


(مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّبِإِذْنِهِ)"Tiada yang dapat memberi syafa’at.di sisi Allah tanpa izin Nya.

Ini merupakan keagungan, keperkasaan dan kebesaran Allah, yang mana tidak seorang pun yang dapat memberikan syafa’at kepada orang lain kecuali dengan keizinan-Nya.


(يَعْلَمُ مَابَيْنَ أَيْديهِمْ وَمَاخَلْفَهُمْ )


(يَعْلَمُ مَابَيْنَ أَيْدِيْهِمْ وَمَاخَلْفَهُمْ)"Allah mengetahui apa apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka." Yang demikian itu sebagai bukti yang menunjukkan bahawa ilmu Nya meliputi segala yang ada; maupun yang lalu,kini,dan yang akan datang.



(وَلاَيُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّبِمَا شآءَ)


(وَلاَيُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إلاَّبِمَا شَآءَ)"Dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang di kehendaki Nya " Yakni tidak ada seorang pun yang dapat mengetahui sedikit pun dari ilmu Allah kecuali yang telah di ajar dan di beritahu oleh Allah kepada nya.


(وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَاْلأَرْضِ)


(وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَاْلأَرْضِ) "Kursi Allah meliputi langit dan bumi."Ibnu Abi Hatim menceritakan dari Ibnu Abbas; beliau mengatakan kursi Allah ialah ilmuNya.


(وَلاَيَئُودُهُ حِفْظُهُمَا)

(وَلاَيَئُودُهُحِفْظُهُمَا)"Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya." iaitu ; Dia tidak merasa keberatan dan keletihan untuk memelihara langit, bumi,dan semua yang ada di antara keduanya. Bahkan bagiNya, semua nya itu merupakan suatu hal yang mudah dan ringan.


(وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيْمُ)

(وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ)"Dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar"

3 comments:

Anonymous said...

semoga Allah memberi kekuatan untuk beramal dengan ayat Kursi ini. Insya Allah...

Anonymous said...

salam ukhuwah....

sueda said...

salam kenal...(^^)

There was an error in this gadget