Monday, October 19, 2009

Surah Ad-Dukhaan: 40- 41- 42




بِسْــم اللهِ الرَّ حْمــنِ الرَّ حِــيْـم

اِنَّ يّوْمَ الْـفَـصْـلِ مِـيـْقَـاتُـهُـمْ أَجْـمَـعِـيْـنَ

(اِنَّ يّوْمَ الْـفَـصْـلِ) "Sesungguhnya hari keputusan". Iaitu Hari Kiamat. Pada hari itu Allah memutuskan hukum bagi semua perkara yang telah dilakukan oleh makhlukNya. Dia akan mengazab orang-orang kafir dan memberi pahala kepada orang-orang Mukmin.

(مِـيـْقَـاتُـهُـمْ أَجْـمَـعِـيْـنَ) "Waktu yang dijanjikan bagi mereka semuanya". Allah menghimpunkan mereka semuanya sejak awal sampai yang akhir.


يَـوْمَ لاَيُـغْـنِـى مَوْلـًى عَـنْ مَّـوْلـًى شَـيْــئًــا وَلاَ هُـمْ يُـنْـصَـرُونَ

إِلاَّ مـَنْ رَّحِــمَ اللهُ إِنَّـهُ هُـوَالْـعَـزِيـزُ الـرَّحِـيـمُ

(يَـوْمَ لاَيُـغْـنِـى مَوْلـًى عَـنْ مَّـوْلـًى شَـيْــئًــا) "Iaitu hari yang seorang karib tidak dapat memberi manfaat kepada karibnya sedikit pun". Yakni kaum kerabat tidak lagi bermanfaat kepada kerabat lainnya.


( وَلاَ هُـمْ يُـنْـصَـرُونَ ) "Dan mereka tidak akan mendapat pertolongan". Iaitu seseorang kerabat tidak akan dapat membantu kerabatnya, dan tidak ada pula pertolongan yang datang kepadanya dari pihak lain.

( إِلاَّ مـَنْ رَّحِــمَ اللهُ ) "Kecuali orang yang diberi rahmat oleh Allah" . Yakni pada hari itu tidak ada lagi sesuatu yang bermanfaat kecuali rahmat Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Perkasa kepada makhlukNya.

(هُـوَالْـعَـزِيـزُ الـرَّحِـيـمُ )"Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang". Iaitu Dialah Tuhan Yang Maha Perkasa lagi mempunyai rahmat yang amat luas.




1 comment:

siti ajar bt yaakob said...

mengenangkan hari khiamat ada dan kewajipan kita untuk mempercayainya...semakin gentar hati mengingatkan bilakah ianya akan berlaku...sempatkah lagi menghirup udara esok...

There was an error in this gadget